logo 2021          



POLSKIE ZRZESZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW SANITARNYCH

         

ODDZIAŁ KATOWICE 

40-026 Katowice, ul. Podgórna 4
tel. kom. 501-810-149
tel./fax (032) 256 35 32
e-mail:pzits@pzits.com.pl

                                         

ROK ZAŁOŻENIA 1919

NIP 526-000-16-19
Regon 000671473
Konto ING Bank Śląski S.A. w Katowicach
98 1050 1214 1000 0090 3031 9074

logo mobilne  



PZITS

 
 
 


IZOLACJA CIEPLNA PRZEWODÓW C.W.U.

 

         Wydaje się, że dziś każdy, kto zawodowo ma do czynienia z instalacjami ciepłej wody użytkowej, wie, że izolacje termiczne tych instalacji są potrzebne nie tylko dlatego, że tak stanowi prawo budowlane, ale i z czysto finansowych powodów. Nie każdy jednak orientuje się, jak duże mogą być straty w przypadku braku izolacji albo niechlujnego czy pozorowanego ich wykonania.


Przypomnę, że zgodnie z obowiązującymi od 2009 r. przepisami, przewody ciepłej wody użytkowej w budynkach powinny być izolowane cieplnie otuliną o grubości ścianki:
• co najmniej 20 mm dla rur o średnicy do 22 mm;
• 30 mm dla rur o średnicy do 50 mm.

             

            Wymagane grubości ścianek otuliny odnoszą się do materiału izolacyjnego o współczynniku przewodności cieplnej 0,035 W/ (m2 · K). W przypadku zastosowania materiałów o innej izolacyjności, grubość otuliny należy tak dobrać, aby uzyskać wymaganą ochronę przed ucieczką ciepła (na porównywalnym poziomie lub wyższym).


         Instalacje c.w.u. wykonywane przed 2009 r., czyli przed wprowadzeniem wspomnianych przepisów, oraz wiele późniejszych, wykonanych niezgodnie z tymi przepisami, dziś nie ma żadnej ochrony termicznej albo ta ochrona jest prowizoryczna. Czy takie instalacje należy zaizolować?

 Postaram się ułatwić odpowiedź na to pytanie, posługując się dwoma prostymi przykładami.

Parametry izolacji termicznej

Dobierając izolację termiczną do instalacji, należy przeanalizować kilka podstawowych parametrów.

Są to głównie:


• nasiąkliwość, czyli zdolność do wchłaniania wody przez materiał;
• wytrzymałość mechaniczna – odporność na siły zginające, rozciągające i ściskające;
• porowatość – wielkość pustych przestrzeni wewnątrz materiału;
• współczynnik przewodzenia ciepła (λ) – parametr informujący, ile ciepła przenika przez materiał izolacyjny wyrażony w jednostce W/ (m · K). Im współczynnik jest niższy, tym materiał jest lepszym izolatorem;
• współczynnik dyfuzji pary wodnej (μ) – paroprzepuszczalność w odniesieniu do warunków określonych normowo dla powietrza. Wartość współczynnika dla danego materiału określa, ile razy jest on mniej przepuszczalny dla pary wodnej niż tej samej grubości warstwa powietrza.

Obliczenia strat ciepła

Obliczenia strat ciepła należą do kompleksowych zagadnień. Obejmują one obliczenia przepływu ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie, które są zależne od wielu czynników, jak przykładowo: temperatura, prędkość przepływu wody i otaczającego powietrza, wymiary przewodu i materiał, z jakiego rury są wykonane, położenie przewodów i rodzaj montażu. Na potrzeby artykułu, aby w możliwie prosty sposób określić straty energii, co z kolei pozwoli ocenić oszczędności z zastosowania izolacji termicznej, obliczenia przedstawione poniżej zostały uproszczone. W celu wyliczenia oszczędności oraz czasu amortyzacji inwestycji, konieczne było także wyznaczenie lub założenie czasu pracy instalacji, jak i aktualnych cen energii, współczynnika przyrostu tych cen, kosztów inwestycyjnych etc.


Przykład 1.

       Obliczenie strat ciepła wolno prowadzonej instalacji c.w.u. w piwnicy. Porównanie instalacji niezaizolowanej oraz zaizolowanej cieplnie.

      Straty ciepła dla instalacji rurowej zgrubnie można obliczyć według poniższego wzoru. Obliczenie jest uproszczone, gdyż pominięte zostało przewodzenie ciepła, wewnętrzne przenikanie ciepła oraz wymiana ciepła przez promieniowanie w pomieszczeniu piwnicznym.

WZÓR 01

 

gdzie:
Δυ – różnica temperatury [K];
λ – współczynnik przewodzenia ciepła [W/ (m · K)];
da – średnica zewnętrzna izolacji [m];
di – średnica wewnętrzna izolacji [m];
αa – współczynnik przenikania ciepła między izolacją a otaczającym powietrzem [W/ (m2 · K)]

 

Straty i oszczędności.

             Dla niezaizolowanej instalacji, np. ze średnią temperaturą medium na poziomie 60°C, strata ciepła w piwnicy (dobrze wentylowanej, średnia temperatura 16°C) wynosi 39 W/m. Gdy np. w całej piwnicy znajdują się takie cztery niezaizolowane przewody (instalacja rozprowadzająca, piony i cyrkulacja dla uproszczenia o tych samych średnicach) o łącznej długości 40 m, wówczas łączna strata ciepła wynosi aż 1,56 kW. Tymczasem strata ciepła dla zaizolowanej instalacji miedzianej DN 25 (izolacja 38 mm, przy wartości λ dla giętkiego polietylenu 0,04 W/ (m · K) wynosi jedynie 9 W/m.
Gdy pomnożymy różnicę wartości strat ciepła dla obu przypadków, czyli 30 W/m, przez aktualną cenę za jednostkę ciepła oraz czas pracy instalacji w roku (przy uwzględnieniu sprawności instalacji), otrzymamy uproszczony wynik w zakresie oszczędności kosztów energii w zł/rok.
Jeżeli np. założymy, że instalacja jest czynna przynajmniej 5800 godzin w roku, a cena gazu wynosi 12 gr/kWh, to zaizolowanie powyżej przedstawionej 40-metrowej instalacji w piwnicy przyniesie oszczędność około 835 zł/rok. Aby następnie określić czas amortyzacji inwestycji, należy koszty zakupu i wykonania izolacji podzielić przez szacowaną roczną oszczędność wynikającą z takiej termomodernizacji.


Przykład 2.

Obliczenie strat ciepła instalacji ciepłej wody prowadzonej w stropie. Porównanie instalacji niezaizolowanej oraz zaizolowanej cieplnie.

         Instalacja c.w.u. prowadzona w stropie budynku mieszkalnego nie została zaizolowana.  Ciepło z tej instalacji dogrzewa więc pomieszczenia w sposób niekontrolowany i jest tracone. Spróbujmy określić, o ile mogłyby się zmniejszyć straty ciepła oraz koszty zużycia energii, gdyby instalacja ta została odpowiednio zaizolowana. Obliczenie strat ciepła dla montażu w stropie jest trochę bardziej skomplikowane niż przy wolnym prowadzeniu instalacji – stosuje się w tym przypadku algorytm opisany w [1], który bazuje na analitycznym rozwiązaniu równania różniczkowego drugiego stopnia:

WZÓR 02

Parametry uwzględnione w analizie naszego przypadku zostały podane w tabeli 1. Zgodnie z tymi parametrami, dla niezaizolowanej instalacji c.w.u. – w zależności od zastosowanej warstwy poziomującej – otrzymuje się wyniki zestawione w tabeli 2 (straty ciepła na metr bieżący przewodu).

Straty i oszczędności.

Jak wynika z obliczeń, przy zastosowaniu cieplnej warstwy poziomującej (λA = 0,04 W/ (m K)), łączna strata ciepła do stropu (czyli do elementu budynku) z niezaizolowanej instalacji c.w.u. o łącznej długości 100 m (duży dom jednorodzinny) wynosi 1,2 kW. Gdy przyjmiemy te same wartości cen energii i czas pracy co w przykładzie pierwszym, wówczas koszty strat energii wyniosą około 850 zł/rok. Podobna instalacja zaizolowana otuliną grubości 26 mm traci o ponad połowę mniej ciepła, czyli około 5 W/m, a koszty strat ciepła zmniejszają się do 354 zł/rok. Wynik dla niezaizolowanej instalacji c.w.u. znacznie się pogarsza, gdy zamiast cieplnej warstwy poziomującej zastosowana zostanie warstwa chudego betonu (gęstość ok. 1300 kg/m³, λA ~= 0,7 W/ (m · K)). Straty ciepła z niezaizolowanej instalacji rosną do 42 W/m, a związane z tym koszty do 2975 zł/rok. Z izolacją o grubości 26 mm strata ciepła z instalacji ograniczona jest do 6 W/m.

PRZEKRÓJ


Przekrój podłogi z instalacją c.w.u.: niezaizolowaną oraz zaizolowaną termicznie

 

Istotne argumenty

             Z przedstawionych kalkulacji wyraźnie wynika, że izolacja instalacji c.w.u., zarówno prowadzonych po wierzchu w piwnicy, jak i w podłodze, wiąże się z istotnymi rocznymi oszczędnościami kosztów eksploatacji. Im dłuższa, bardziej rozległa jest niezaizolowana instalacja c.w.u., tym oczywiście większe mogą być straty energii i związane z tym koszty. Każde 10 metrów długości niezaizolowanej instalacji, która przebiega przez nieogrzewaną piwnicę, to strata około 200 zł rocznie. W niekorzystnych warunkach marnotrawi się w ten sposób nawet 15% energii cieplnej wytwarzanej w budynku czy dostarczanej do niego. Dziś do stosowania izolacji termicznej przewodów c.w.u. zobowiązuje prawo budowlane w zakresie spełnienia przez inwestorów minimalnych wymagań dotyczących ochrony instalacji przed utratą ciepła. Zaizolowanie instalacji jest jednak także sposobem na znaczące ograniczenie kosztów eksploatacyjnych. Po wykonaniu rachunku ekonomicznego w wielu przypadkach okazuje się, że jest to szybko amortyzująca się inwestycja.

 

Autor: Maciej Danielak


Szczegółowe wykresy, tabele na stronie internetowej:
http://www.polskiinstalator.com.pl/artykuly/instalacje-grzewcze/

Szanowne Koleżanki i Szanowni Koledzy,

drodzy sympatycy Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych, projektanci i instalatorzy zainteresowani tematyką: „Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja”

 

– zapraszamy w imieniu Zarządu Głównego PZITS do zapoznania się z ofertą miesięcznika „Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja”.

 

Wszystkich chętnych do poszerzania swojej wiedzy w ww. branży zapraszamy do zapisywania się na newsletter, który będzie wysyłany przez czasopismo PZITS "Ciepłownictwo Ogrzewnictwo Wentylacja".

 


Osoby chętne prosimy o przesyłanie pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. następującej formułki (wklejonej w treść maila):

1. Oświadczam, że mam ukończone 18 lat.
2. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Ratuszowej 11, KRS 0000069968 - Redakcja „Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja” miesięcznik Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych (wydawca SIGMA-NOT Sp. z o.o.) zgodnie z ustawą z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) oraz przesyłanie korespondencji, informacji handlowych oraz materiałów marketingowych drogą elektroniczną zgodnie z ustawą z dn. 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).
3. Oświadczam, że zostałam(em) poinformowana(y) o przysługującym mi prawie dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania, jak również prawie wniesienia w każdym czasie sprzeciwu wobec ich przetwarzania
4. Przekazanie danych osobowych przez Użytkownika ma charakter dobrowolny. Użytkownik ma w każdej chwili prawo do uzyskania informacji o treści przetwarzanych danych oraz prawo żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych , o ile jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, przez kontakt w formie elektronicznej, pod adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Imię, nazwisko, adres email, na który ma być przesyłany newsletter.

 

Przekazujemy zaproszenie Redakcji COW i Przewodniczącego Sekcji Ciepłownictwa, Ogrzewnictwa, Wentylacji i Inżynierii Atmosfery Zarządu Głównego PZITS.

 


Zarząd Oddziału Katowice PZITS

 

Czy projekt sieci wodociągowej powinien posiadać część architektoniczno-

budowlaną?

Czy projekt sieci wodociągowej podlega obowiązkowi sprawdzenia projektu

budowlanego opracowanego na podstawie art. 34 ust. 3b pr. bud.?

 

 

            W myśl art. 34 ust. 3 pr. bud. projekt budowlany powinien zawierać.
1) projekt zagospodarowania działki lub terenu
2) projekt architektoniczno-budowlany itd. Art. 34 ust. 3b pr. bud.

 

            Przepisu art. 34 ust. 3 pkt 2 pr. bud. nie stosuje się do projektu budowlanego budowy lub przebudowy urządzeń budowlanych bądź podziemnych sieci uzbrojenia terenu, jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w projekcie zagospodarowania działki lub terenu.

Czy zatem zgodnie z powyższym artykułem dla projektów budowlanych sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych nie wykonuje się projektu architektoniczno-budowlanego, całość problematyki przedstawiając w projekcie zagospodarowania wykonanym według rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego w szczególności § 8-10 r.p.b.?

W celu nie pogarszania czytelności PZ (zgodnie z § 9 r.p.b.) dodatkowe informacje dotyczące projektowanych sieci są przedstawione na dodatkowych rysunkach typu profile podłużne itd., które stanowią części składowe projektu zagospodarowania.

Czy wykonanie w ten sposób projektu budowlanego sieci bez projektu architektoniczno-budowlanego jest poprawne?

Co miałoby być przedmiotem sprawdzenia skoro w projekcie budowlanym brak PAB?

 

Odpowiedź:


Zgodnie z treścią art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – dalej pr. bud. Projekt budowlany powinien zawierać:

1) projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący: określenie granic działki lub terenu, usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich;


2) projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, a w stosunku do obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 pr. bud. - również opis dostępności dla osób niepełnosprawnych;


3) stosownie do potrzeb - w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej, oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą, zgodnie z przepisami o drogach publicznych;


4) w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych;


5) informację o obszarze oddziaływania obiektu.

 

Jednocześnie, jak stanowi art. 34 ust. 3b pr. bud. przepisu ust. 3 pkt 2 (dotyczącego wymogu załączenia projektu architektoniczno–budowlanego) nie stosuje się do projektu budowlanego budowy lub przebudowy urządzeń budowlanych bądź podziemnych sieci uzbrojenia terenu, jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w projekcie zagospodarowania działki lub terenu.

 

         Jeśli zatem w danym stanie faktycznym możliwe jest przedstawienie całości problematyki dotyczącej nowoplanowanego obiektu (zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym dotyczącym projektu budowlanego) w treści tzw. PZT, to w istocie nie jest konieczne zamieszczanie we projekcie budowlanym części architektoniczno–budowlanej.

                Rolą tego przepisu było uproszczenie procedury i ograniczenie wymaganej dokumentacji w przypadku tego typu obiektów, których charakterystyka umożliwia przedstawienie ich w całości na PZT.

 

Wniosek nie zawierający PAB zostanie sprawdzony podobnie jak inne projekty budowlane – na podstawie art. 35 ust. 1 pr. bud.


Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Budowlany

http://www.budownictwo.abc.com.pl/

KALENDARIUM PRAWNE - styczeń 2017

 

20.01.2017r - ogłoszono:

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2017 r. poz. 130)
Obwieszczenie zawiera jednolity tekst ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji
i remontów.

11.01.2017r - 

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 134)
Rozporządzenie nowelizuje rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz.U. poz. 1263). Zmiany dotyczą załącznika nr 1 do rozporządzenia zawierającego wykaz maszyn i urządzeń technicznych stosowanych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych, do których obsługi wymagane jest odbycie szkolenia i uzyskanie pozytywnego wyniku ze sprawdzianu. W wyniku nowelizacji ograniczona została liczba maszyn roboczych, na które potrzebne są uprawnienia – usunięto z wykazu 24 maszyny. Ponadto ograniczono liczbę klas uprawnień dla 15 maszyn, zastosowano wyłączenia dla 7 maszyn, zmieniono nazewnictwo dla 9 maszyn oraz rozszerzono zakres uprawnień dla 2 maszyn o inne maszyny będące w wykazie.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia br.

26.01.2017r - sejm uchwalił:

Ustawę o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Nowelizacja polega na wprowadzeniu do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) regulacji, zgodnie z którą wszystkie projekty ustaw lub rozporządzeń, dotyczące praw
i obowiązków majątkowych przedsiębiorców oraz ich praw i obowiązków wobec organów administracji publicznej, muszą być oceniane pod kątem ich wpływu na działalność mikroprzedsiębiorów, małych i średnich przedsiębiorców. Powyższa ocena stanowić ma odrębną część uzasadnienia projektu aktu prawnego.

Ustawa została skierowana do podpisu Prezydenta RP.

31.01.2017r - ogłoszono:

Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 191)
Nowelizacja ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1440 z późn. zm.) polega przede wszystkim na usunięciu istniejących wątpliwości interpretacyjnych przez jednoznaczne wskazanie, że jednostki samorządu terytorialnego mogą finansować albo dofinansowywać inwestycje przy drogach publicznych należących do kategorii innej niż przez nie zarządzanych. W praktyce oznaczać to będzie, że jednostki samorządu terytorialnego będą mogły przekazywać środki finansowe na realizację np. budowy chodników, ścieżek rowerowych, dodatkowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przy drogach krajowych. Ustawa wprowadza ponadto możliwość wydawania, rozpowszechniana lub rekomendowania przez ministra właściwego do spraw transportu wzorców i standardów dotyczących przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg, w formie opracowań udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu.
Ustawa weszła w życie z dniem 3 marca br.

 

Aneta Malan-Wijata, http://www.inzynierbudownictwa.pl

 

Jakich dokumentów powinien wymagać starosta

do wydania pozwolenia zintegrowanego?


W jaki sposób przebiega procedura związana z wydaniem pozwolenia zintegrowanego?

    Aby odpowiedzieć na tak zadane pytanie, należałoby opracować materiał o charakterze instrukcji lub wskazówek metodycznych. Dlatego poniżej podano najważniejsze zasady oraz dodatkowo materiały pomocnicze, z których można skorzystać.


             Pozwolenie zintegrowane jest jednym z pozwoleń określających warunki korzystania ze środowiska wskazanych w art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - dalej p.o.ś. -i zasadniczo podlega takiej samej procedurze jak inne pozwolenia wydawane na podstawie przepisów działu IV tytułu III p.o.ś.

W procedurze wydawania pozwolenia zintegrowanego występują jednak pewne różnice względem pozostałych pozwoleń, podobnie w wymaganiach co do zakresu wniosku.

             Ogólne wymagania co do zakresu wniosku o wydanie pozwolenia określa art. 184 p.o.ś., a bardziej szczegółowe dla pozwolenia zintegrowanego (dotyczące instalacji IPPC) - art. 208 oraz 221 p.o.ś.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego składa się w postaci papierowej w dwóch egzemplarzach. Wraz z wnioskiem należy złożyć streszczenie w języku niespecjalistycznym.

Do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się:
- dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej,
- dowód wniesienia opłaty skarbowej,
- zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych,
- kopię programu zapobiegania awariom lub kopię raportu o bezpieczeństwie, jeżeli były opracowane (dla zakładów dużego lub zwiększonego ryzyka).

           Należ sprawdzić, czy załączono dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną.


               Jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien dodatkowo zawierać informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania i określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących budynków oraz sposobów korzystania z terenów (w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego) oraz dołączoną poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej.


                Organ po sprawdzeniu kompletności wniosku przedstawia Ministrowi Środowiska zapis wniosku w postaci elektronicznej, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku gdy wniosek nie jest kompletny, wymaga uzupełnienia przez wnioskodawcę (wezwanie organu do uzupełnienia).

               Organ po uzyskaniu wymaganych dokumentów weryfikuje wniosek pod względem merytorycznym, tj. czy jest zgodny z wymaganiami wskazanymi w art. 184 i 208 p.o.ś., wzywając wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień i uzupełnień, jeżeli to konieczne.

Szczególna uwagę należy zwrócić na to, czy spełnione są przez instalacje wymagania dotyczące najlepszych dostępnych technik, w tym konkluzji BAT (jeżeli je opublikowano). Nieprzekraczanie wielkości emisji wynikającej z zastosowania najlepszych dostępnych technik nie zwalnia z obowiązku dotrzymania standardów jakości środowiska.

             Jeżeli pozwolenie ma objąć instalację uruchamianą po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w pozwoleniu zintegrowanym ustala się warunki emisji na zasadach określonych dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4 p.o.ś., oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód, bez zalecania jakiejkolwiek techniki czy technologii.

                 Do instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego nie stosuje się przepisów art. 224 ust. 3 i 4 p.o.ś.; dla tych instalacji ustala się w szczególności dopuszczalną wielkość emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza:
- wymienionych w konkluzjach BAT, a jeżeli nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - w dokumentach referencyjnych BAT;
- objętych standardami emisyjnymi.

              W pozwoleniu zintegrowanym nie ustala się dopuszczalnej wielkości emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza:
- w sposób niezorganizowany lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej z instalacji, dla których poziom tej emisji nie został określony w przepisach w sprawie standardów emisyjnych w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, oraz jeżeli nie został on określony w konkluzjach BAT;
- z instalacji do odprowadzania gazu składowiskowego do powietrza.

          W pozwoleniu zintegrowanym określa się warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, niezależnie od tego, czy dla instalacji wymagane byłoby uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów.

            W pozwoleniu zintegrowanym ustala się także, na zasadach określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, warunki poboru wód powierzchniowych lub podziemnych, jeżeli wody te są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego.

W przypadku pozwolenia zintegrowanego nie stosuje się art. 107 § 4 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a.


        Z reguły instalacje IPPC położone na terenie jednego zakładu obejmuje się jednym pozwoleniem zintegrowanym, ale na wniosek prowadzącego mogą być objęte odrębnymi pozwoleniami.


                Pozwolenie zintegrowane spełnia wymagania określone dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4 p.o.ś, oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód oraz dodatkowo - w odniesieniu do instalacji IPPC - wymagania wskazane w art. 211 p.o.ś.

W pozwoleniu zintegrowanym można określić dodatkowe wymagania związane z eksploatacją instalacji, jeżeli jest to konieczne do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości. W przypadkach, gdy jest to wymagane w pozwoleniu zintegrowanym, stwierdza się konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Pozwolenie zintegrowane jest wydawane na czas nieoznaczony, ale na wniosek prowadzącego instalację pozwolenie zintegrowane może być wydane na czas oznaczony.

Organ właściwy do wydania pozwolenia przedkłada Ministrowi Środowiska elektroniczną kopię pozwolenia zintegrowanego w terminie 14 dni od dnia ich wydania.

Stronami postępowania o wydanie pozwolenia są prowadzący instalację oraz, jeżeli w związku z eksploatacją instalacji utworzono obszar ograniczonego użytkowania, władający powierzchnią ziemi na tym obszarze. W postępowaniu o wydanie pozwolenia nie stosuje się art. 31 k.p.a.

           W postępowaniu o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla nowo zbudowanej instalacji, o wydanie pozwolenia zintegrowanego z odstępstwem, o którym mowa w art. 204 ust. 2 p.o.ś. lub w postępowaniu dotyczącym jego zmiany polegającej na udzieleniu takiego odstępstwa oraz w postępowaniu o wydanie decyzji o wydaniu lub zmianie pozwolenia zintegrowanego dotyczącej istotnej zmiany instalacji stosuje się przepisy art. 44 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Jeżeli liczba stron w postępowaniu przekracza 20, do stron innych niż prowadzący instalację stosuje się art. 49 k.p.a.

Jako materiał pomocniczy można wykorzystać opracowanie: A. Zmysłowska, T. Nowakowski, Pozwolenia zintegrowane (IPPC). Procedura wydawania pozwoleń zintegrowanych - Wskazówki metodyczne, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, styczeń 2004 r. (mając na uwadze, że od jego wydania upłynęło ponad 10 lat).

 

Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska;

 strona internetowa: http://www.srodowisko.abc.com.pl

Wspierają nas:

LEMTER       KELVIN  METALPLAST  MESCO  AMIBLU AERECO  AMARGO   
NUEVA TERRAIN   STEINZEUG-KERAMO
 UPONOR GRUNDFOS
 
  KESSEL     
UNIWERSAL   RADPOL   

Współpracujemy z:

16,2,0,80,1
25,600,60,1,1500,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,1,1,2,31,13,4,2,1,0,17,0,0

Odwiedziło nas:

285310
DzisiajDzisiaj123
WczorajWczoraj1021
W tym tygodniuW tym tygodniu3960
W tym miesiącuW tym miesiącu17319
WszystkichWszystkich2853100