logo 2021          



POLSKIE ZRZESZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW SANITARNYCH

         

ODDZIAŁ KATOWICE 

40-026 Katowice, ul. Podgórna 4
tel. kom. 501-810-149
tel./fax (032) 256 35 32
e-mail:pzits@pzits.com.pl

                                         

ROK ZAŁOŻENIA 1919

NIP 526-000-16-19
Regon 000671473
Konto ING Bank Śląski S.A. w Katowicach
98 1050 1214 1000 0090 3031 9074

logo mobilne  



PZITS

 
 
 



Czy budowa wałów przeciwpowodziowych wymaga pozwolenia na budowę? Jaki organ wydaje stosowne pozwolenie? Jakie dokumenty należy przedłożyć wraz ze składanym wnioskiem o wydanie pozwolenia?

Kwestie związane z budową wałów przeciwpowodziowych reguluje ustawa z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych – dalej u.r.i.b.p. Zgodnie z powołaną ustawą wały przeciwpowodziowe zaliczone zostały do budowli przeciwpowodziowych, a ich realizacja podlega zasadom i warunkom określonym w ustawie. Budowa wałów przeciwpowodziowych, podobnie jak innych budowli przeciwpowodziowych wymienionych w ustawie, wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na realizację.


Decyzję taką wydaje wojewoda na wniosek inwestora, a w przypadku inwestycji realizowanej na obszarze dwóch lub więcej województw, decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości przeznaczonych na realizację inwestycji.

Zgodnie z art. 6. u.r.i.b.p. wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji musi zawierać:


1) charakterystykę inwestycji określającą rodzaj budowli przeciwpowodziowej oraz jej lokalizację i parametry techniczne;
2) mapę w skali co najmniej 1:10 000, przedstawiającą projektowany obszar inwestycji z zaznaczeniem podziału geodezyjnego nieruchomości oraz terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, a także wskazanie części nieruchomości będących częścią inwestycji, na której nie będą prowadzone roboty budowlane;
3) analizę powiązania inwestycji z mapami zagrożenia powodziowego, mapami ryzyka powodziowego, z planami zarządzania ryzykiem powodziowym, o ile zostały opracowane;
4) mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
5) określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
6) cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu;
7) opinie:
a) ministra właściwego do spraw zdrowia - w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych na obszarach, którym został nadany status uzdrowiska albo status obszaru ochrony uzdrowiskowej,
b) dyrektora właściwego urzędu morskiego - w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, portów i przystani morskich,
c) właściwego organu nadzoru górniczego - w odniesieniu do terenów górniczych,
d) dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
e) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków - w odniesieniu do dóbr kultury,
f) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej - w odniesieniu do linii kolejowych,
g) właściwego zarządcy infrastruktury drogowej - w odniesieniu do dróg,
h) właściwego miejscowo zarządu województwa, zarządu powiatu oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta), o ile nie reprezentują inwestora,
i) dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej, o ile nie jest inwestorem,
j) właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - w odniesieniu do inwestycji podlegającej przepisom ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
k) ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa - w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich,
l) dyrektora parku narodowego - w odniesieniu do obszarów położonych w granicach parku i jego otuliny;
8) pozwolenie wodno-prawne, o ile jest ono wymagane;
9) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach;
10) wskazanie nieruchomości, w stosunku do których decyzja o pozwoleniu na realizację inwestycji ma wywołać skutek, o którym mowa w art. 19 ust. 4 u.r.i.b.p.;
11) wskazanie nieruchomości, o których mowa w art. 9 pkt 5 lit. b) u.r.i.b.p.;
12) wskazanie ograniczonych praw rzeczowych obciążających nieruchomości wskazanych zgodnie z pkt 10.

artykuł pochodzi ze strony: www.budownictwo.abc.com.pl

Wycinka drzew na prywatnej posesji bez zezwolenia- PROJEKT

Wycinka drzew lub krzewów na prywatnej posesji będzie możliwa bez zezwolenia - pod warunkiem jednak, że ich usunięcie nie będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - zakłada poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.

Projektodawcy wskazują w uzasadnieniu do projektu, że celem ustawy jest dokonanie zmian dostosowujących regulacje dotyczące wycinki drzew i krzewów. Zmiany mają na celu zwiększenie uprawnień właścicieli nieruchomości, na których rosną drzewa i krzewy, uproszczenie regulacji dotyczącej wycinki oraz wyposażenie jednostek samorządu w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw zakłada zlikwidowanie obecnie obowiązujących ograniczeń właściciela nieruchomości prywatnej w usuwaniu drzew i krzewów rosnących na działce. Obowiązujące przepisy wymagają od niego wystąpienia do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o zezwolenie na takie działanie, co w ocenie projektodawców, stanowi nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję w możliwość wykonywania prawa własności nieruchomości.

 

Ponadto posłowie podnoszą w uzasadnieniu, że stosowanie obecnych restrykcyjnych przepisów nie spełnia swojej roli, gdyż i tak niemal wszystkie decyzje, które wydają organy samorządu terytorialnego są pozytywne, czyli zezwalają na usunięcie drzewa lub krzewu.

- Zniesienie ograniczeń w zakresie usuwania drzew jest realizacją postulatów polskiego społeczeństwa. To danie ludziom wolności wyboru i swobody działania w sferze ich prywatnej własności – podkreśla prof. Jan Szyszko, minister środowiska.

Dodatkowo projektodawcy proponują zmniejszenie administracyjnej kontroli wycinki drzew i krzewów. Podwyższone zostaną obwody drzew, co do których nie ma obowiązku uzyskiwania zezwolenia oraz obciążenia finansowe wnioskodawców związane z uzyskiwaniem zezwolenia (m.in. podwyższone zostaną obwody drzew, co do których nie ma obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie).

Resort środowiska informuje, że z zezwoleń będą zwolnione drzewa, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza 100 cm w przypadku: topoli, wierzby, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej i platanu klonolistnego. W przypadkach pozostałych gatunków drzew – 50 cm.

Projekt zakłada wprowadzanie zmian umożliwiających gminom rezygnację z konieczności uzyskiwania zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów w wybranych przez nie sytuacjach oraz rezygnację z opłat za usunięcie, także w wybranych przez nie sytuacjach. Posłowie wskazują, że powyższe rozwiązanie umożliwi gminom dostosowanie zakresu prowadzonych przez nie postępowań do rzeczywistych możliwości i potrzeb danej gminy.

Ponadto jednostki samorządu terytorialnego uzyskają możliwość określania stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów, co oznacza, że uzyskają realny wpływ na poziom swoich dochodów z tytułu opłat. Stawki opłat nie mogą przekroczyć 500 zł dla drzew oraz 200 zł dla krzewów.

Źródło: sejm.gov.pl/Ministerstwo Środowiska

Hydranty wewnętrzne - przepisy i normy.

Sprawdź, jaki hydrant wybrać?


Przedstawiamy rozporządzenia i normy ściśle określające warunki, jakim powinny odpowiadać hydranty wewnętrzne. 

Hydranty wewnętrzne - rozporządzenia i normy
Hydrant wewnętrzny przepisy. Skuteczna ochrona przeciwpożarowa obiektu 
Hydrant wewnętrzny - przepisy

Akty prawne dotyczące produkcji, zastosowania i użytkowania hydrantów wewnętrznych w ochronie przeciwpożarowej budynków:


Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011r. Ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG.

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 574/2014 z dnia 21 lutego 2014r. Zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE) nr 305/2011 w odniesieniu do wzoru, który należy stosować przy sporządzaniu deklaracji właściwości użytkowych wyrobów budowlanych.

Norma PN-EN 671-1:2012. Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Część I. Hydranty wewnętrzne z wężem półsztywnym.

Norma PN-EN 671-2:2012. Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Część II. Hydranty wewnętrzne z wężem płasko składanym.

Norma PN-EN 671-3:2009. Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Część III. Konserwacja hydrantów wewnętrznych z wężem półsztywnym i hydrantów wewnętrznych z wężem płasko składanym.

Norma PN-EN 694:2014. Węże pożarnicze. Węże półsztywne do stałych urządzeń gaśniczych.

Norma PN-EN 14540:2014. Węże pożarnicze. Węże nie przepuszczające wody płasko składane do hydrantów wewnętrznych.

Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (jednolity tekst w Dz. U. 2016 poz. 191, Dz. U. 2016, poz. 298).

Rozporządzenie MSWiA z dnia 07 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów ( Dz. U. Nr 109 poz. 719 ).


Jaki hydrant wewnętrzny wybrać?
W związku z dużą liczbą dokumentów wybór hydrantów nie jest prosty. Sprawdź, na co zatem należy zwrócić szczególną uwagę przy doborze hydrantów. Poniżej najważniejsze informacje.

Normy dotyczą budowy hydrantów, parametrów użytkowych oraz sposobu ich badania. Hydranty wewnętrzne sprzedawane w Polsce muszą być przebadane przez jednostkę notyfikowaną (w Polsce jest to CNBOP-PIB) na zgodność z normami i mieć Certyfikat Stałości Właściwości Użytkowych. Dokumentem, który potwierdza, że hydrant jest przebadany i ma CSWU jest Deklaracja Właściwości Użytkowych, która zastąpiła nieważną już deklarację zgodności.

Rozporządzenie MSWiA nakłada dodatkowe wymagania, poza normami, na hydranty. W Polsce minimalne ciśnienie dynamiczne zasilające hydrant to 0.2 MPa, zaś wydajności minimalne wynoszą odpowiednio:

• dla hydrantu 25–1.0 dcm³/s (60 l/ min)

• dla hydrantu 33–1.5 dcm³/s ( 90 l/ min)

• dla hydrantu 52–2.5 dcm³/s (150 l/min)

• dla zaworu 52–2.5 dcm³/s ( 150 l/min)

Należy przy tym zwrócić uwagę, że norma dot. hydrantów 25 dopuszcza mniejsze wydajności przy tym samym ciśnieniu. Jeżeli hydrant był przebadany poza granicami naszego kraju może się okazać, że powyższe wydajności narzucone przez rozporządzenie nie będą spełnione.


Prawidłowo zainstalowany hydrant wewnętrzny. Prawidłowo zainstalowany hydrant wewnętrzny. Fot.: SUPRON 3 Schemat prawidłowego pomiaru natężenia przepływu Schemat prawidłowego pomiaru natężenia przepływu. Fot.: SUPRON 3
Kolejną istotna kwestią jest sposób montażu hydrantów. Najważniejsze punkty na jakie należy zwrócić uwagę to:

- zawór hydrantowy, zgodnie z rozporządzeniem MSWiA, musi być zainstalowany na wysokości 1350±100 mm

- średnice nominalne przewodów zasilających hydranty wewnętrzne i zawory 52 powinny wynosić co najmniej:

• DN 25 — dla hydrantów 25;

• DN 50 — dla hydrantów 33 i 52;

• DN 80 — dla zaworów 52 na nawodnionych pionach w budynkach wysokich i wysokościowych.

Aby ułatwić montaż hydrantów DN33 w standardzie stosujemy zawory hydrantowe 52 zamiast zaworów kulowych 32. Dzięki takiemu rozwiązaniu brak jest konieczności stosowania redukcji przez instalatora. Pomaga to zaoszczędzić czas oraz zmniejszyć koszt montażu.

- wężyki łączące zawór z osią wodną w hydrantach 25 i 33 muszą być poprowadzone po delikatnym łuku i nie mogą mieć żadnych przełamań i zagięć

- istotne jest dokładne przepłukanie instalacji aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się pod grzybek zaworu co może spowodować jego uszkodzenie

- hydranty, poza odbiorem „zerowym”, wymagają corocznej kontroli wykonanej zgodnie z normą PN-EN 671-3:2009 i dokonanej przez osoby kompetentne. Dodatkowo raz na 5 lat węże w hydrantach wymagają próby ciśnieniowej. Każde badanie powinno zakończyć się wystawieniem protokołu z badań

- normy PN-EN 671-1:2012 i PN-EN 671-2:2012 jasno przedstawiają również, że podczas badania należy sprawdzać cały układ hydrauliczny od zaworu do prądownicy. Badanie samego zaworu za pomocą dysz równoważnych jest nieprawidłowe i prowadzi do uzyskania niepoprawnych wyników badań

Tekst: Firma SUPRON 3

 

Kalendarium prawne za miesiąc październik 2016 roku

 

19.10.2016

zostało
ogłoszone Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 10 października 2016 r. w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, na rok 2017 (M.P. z 2016 r. poz. 992)
W załącznikach do obwieszczenia zostały określone stawki kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na rok 2017.

20.10.2016

zostało
ogłoszone Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 1725)
Obwieszczenie zawiera jednolity tekst ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa.

31.10.2016

zostały
ogłoszone Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 28 października 2016 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów na rok 2017 (M.P. z 2016 r. poz. 1018)
W załącznikach do obwieszczenia określone zostały maksymalne stawki opłat za usuwanie drzew za jeden centymetr obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm oraz stawki dla poszczególnych rodzajów lub gatunków drzew w zależności od obwodu pnia oraz od tempa przyrostu pnia na grubość. Wysokość stawki za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami ustalono na 254,04 zł.

 

27.10.2016

Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2017 r. stawek opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (M.P. z 2016 r. poz. 1019)Zgodnie z obwieszczeniem w 2017 r. stawki opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie ulegają zmianie i obowiązywały będą w wysokości określonej w załączniku do ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1629).

Budowa szamba – formalności przed budową i normy, jakie powinien spełniać zbiornik.


Gdy budynku nie można podłączyć do kanalizacji, wówczas jednym możliwym rozwiązaniem jest budowa szamba, czyli bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe. Sprawdź, jakie są wymagania formalne związane z budową i usytuowaniem szamba.

Generalną zasadą jest to, że każda nieruchomość powinna być przyłączona do kanalizacji. Wynika to między innymi z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednak w wielu miejscowościach w Polsce kanalizacja po prostu nie istnieje. W takiej sytuacji inwestor nie ma wyjścia – musi wybudować szambo.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Jeżeli budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, realizacja obowiązku właścicieli następuje poprzez wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych. W razie braku realizacji powyższego obowiązku wójt, burmistrz, prezydent miasta może wydać decyzję nakazującą wykonanie odpowiednich działań, w tym np. wyposażenie nieruchomości w bezodpływowy zbiornik na nieczystości ciekłe.

Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 17 kwietnia 2014r., (II SA/Sz 1467/13): „(…) Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 zwalnia z obowiązku przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, gdy jest to technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione, jednak okoliczności te, jako wyjątki od reguły, powinny być interpretowane ściśle, jako sytuacje szczególne, w razie których koszty przyłączenia byłyby niewspółmiernie wysokie.”

Należy uznać, że kilka budynków mieszkalnych może być przyłączonych do jednego zbiornika na nieczystości ciekłe. Może to nastąpić pod warunkiem, że budynki te stanowią własność jednego właściciela. Dodatkowo budynki muszą być położone na jednej nieruchomości. Chodzi przy tym o jedną działkę budowlaną, którą może tworzyć kilka działek geodezyjnych. Jak bowiem stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13 stycznia 2010 r., (VII SA/Wa 1886/09) pojęcie działki ewidencyjnej nie jest tożsame z pojęciem działki budowlanej.

Wymagania formalne związane z budową i usytuowaniem bezodpływowych zbiorników na nieczystości ciekłe określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tym rozporządzeniem zbiorniki bezodpływowe mogą być stosowane tylko na działkach budowlanych, nie mających możliwości przyłączenia do sieci kanalizacyjnej.

Budowa tych zbiorników wyłączona jest na obszarach podlegających szczególnej ochronie środowiska i narażonych na powodzie oraz zalewanych wodami opadowymi.

Jeżeli chodzi normy, jakie ma spełniać sam zbiornik, to określa je §35 rozporządzenia. Zgodnie z nim zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne oraz szczelne przykrycie z zamykanym otworem do usuwania nieczystości. Ponadto muszą być one wyposażone w odpowietrzenie wyprowadzone przynajmniej 0,5 m ponad poziom terenu.

 

W jakiej odległości od domu, od drogi lub od granicy działki można wybudować szambo?

 

Rozporządzenie szczegółowo określa wymogi dotyczące sytuowania zbiorników. I tak: odległość pokryw i wylotów wentylacji ze zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe, powinna wynosić co najmniej:

od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz do magazynów produktów spożywczych – 15 m,
od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego – 7,5 m.
W zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej odległości te są zmniejszone i powinny wynosić co najmniej:

od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi – 5 m,
od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego – 2 m.
Powyższe odległości należy mierzyć w poziomie, w miejscu ich najmniejszego oddalenia od budynków, urządzeń lub granicy działki.

Konieczność zachowania powyższych odległości nie jest bezwzględna. Istnieje bowiem możliwość ich zmniejszenia przy usytuowaniu zbiorników na działkach budowlanych położonych przy zabudowanych działkach sąsiednich. Decyzje w tym zakresie może wydać właściwy organ w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w porozumieniu z państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym.

Drugim wyjątkiem jest sytuacja, gdy kryte zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe sąsiadują z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej. Wówczas odległość od granicy może być mniejsza niż 2 metry.

Powyższe regulacje z rozporządzenia dotyczą zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 50 m3. W przypadku zbiorników większych, to jest powyżej 50 m3, odległości tych zbiorników od budynków przeznaczonych na pobyt ludzi należy ustalać zgodnie z wnioskami specjalnej ekspertyzy technicznej. Ekspertyza taka jest wykonywana na zlecenie wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Czy budowę szamba należy zgłosić w starostwie?

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 3a prawa budowlanego, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, budowa zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3 może odbywać się na podstawie zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno–budowlanej.

Źródło: Legalnabudowa.pl

Wspierają nas:

LEMTER       KELVIN  METALPLAST  MESCO  AMIBLU AERECO  AMARGO   
NUEVA TERRAIN   STEINZEUG-KERAMO
 UPONOR GRUNDFOS
 
  KESSEL     
UNIWERSAL   RADPOL   

Współpracujemy z:

16,2,0,80,1
25,600,60,1,1500,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,1,1,2,31,13,4,2,1,0,17,0,0

Odwiedziło nas:

285033
DzisiajDzisiaj300
WczorajWczoraj898
W tym tygodniuW tym tygodniu1198
W tym miesiącuW tym miesiącu14557
WszystkichWszystkich2850338