logo 2021          



POLSKIE ZRZESZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW SANITARNYCH

         

ODDZIAŁ KATOWICE 

40-026 Katowice, ul. Podgórna 4
tel. kom. 501-810-149
tel./fax (032) 256 35 32
e-mail:pzits@pzits.com.pl

                                         

ROK ZAŁOŻENIA 1919

NIP 526-000-16-19
Regon 000671473
Konto ING Bank Śląski S.A. w Katowicach
98 1050 1214 1000 0090 3031 9074

logo mobilne  



PZITS

 
 
 


 

Wydano pozwolenie wodnoprawne dla przekopu Mierzei Wiślanej

 

Portykanal

 

 

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wydał pozwolenie wodnoprawne na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jest to jeden z niezbędnych dokumentów do realizacji tej inwestycji.

Decyzja została wydana 21 stycznia br.

Udziela ona inwestorowi pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności.

 

Nowelizacja specustawy

 

Pozwolenie wodnoprawne jest jednym z dokumentów, które musi uzyskać inwestor, by rozpocząć budowę nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Obecnie wydaje je dyrektor regionalnego oddziału Wód Polskich.

Jeszcze do niedawna uzyskiwanie dokumentu odbywało się jednak inaczej. Przepisy zmieniły się w czerwcu ubiegłego roku. Według wcześniejszych zapisów prawnych ten dokument byłby wydawany przez marszałka województwa pomorskiego, czyli przez Mieczysława Struka. Jest on jednak jednym z przeciwników inwestycji przewidującej budowę przekopu Mierzei Wiślanej.

 

Zmianę legislacyjną rząd usprawiedliwiał dostosowaniem zapisów specustawy dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej do ustawy Prawo wodne z 2017 roku (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Przetarg już ruszył

 

W ubiegłym roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapewniało, że przetarg na realizację inwestycji zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem grudnia 2018 roku. Mimo wielu głosów sprzeciwu postępowanie (na pierwszy etap przedsięwzięcia) zostało ogłoszone 31 grudnia 2018 roku.

Dokumenty przetargowe w serwisie TED pojawiły się jednak dopiero 3 stycznia 2019. Dowiadujemy się z nich, że oferty można składać do 7 marca br., a w ramach I etapu inwestycji ma powstać sam przekop wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

 

Duża inwestycja

Koszt budowy przekopu oszacowano na ok. 880 mln zł. Kwota ta była jednak szacowana już jakiś czas temu. W tej sytuacji, biorąc pod uwagę ostatnie wzrosty cen w branży budowlanej, może być ona nieaktualna. Jak podaje strona rządowa – inwestycja ma w całości być finansowana z budżetu państwa.

 

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, czyli zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Obecnie jako datę oddania inwestycji do użytku podawany jest 2022 roku.

 

Informacja za: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/wydano-pozwolenie-wodnoprawne-dla-przekopu-mierzei-wislanej-65753.html?fbclid=IwAR2MauhliH2Ae7PD7A4J_hp-LDfMD8smPZFluhnqRfwjEWC9w-0aq681qmM

Wspierają nas:

LEMTER       KELVIN  METALPLAST  MESCO  AMIBLU AERECO  AMARGO   
NUEVA TERRAIN   STEINZEUG-KERAMO
 UPONOR GRUNDFOS
 
  KESSEL     
UNIWERSAL   RADPOL   

Współpracujemy z:

16,2,0,80,1
25,600,60,1,1500,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,1,1,2,31,13,4,2,1,0,17,0,0

Odwiedziło nas:

287905
DzisiajDzisiaj229
WczorajWczoraj1208
W tym tygodniuW tym tygodniu2296
W tym miesiącuW tym miesiącu8198
WszystkichWszystkich2879054