logo 2021          



POLSKIE ZRZESZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW SANITARNYCH

         

ODDZIAŁ KATOWICE 

40-026 Katowice, ul. Podgórna 4
tel. kom. 501-810-149
tel./fax (032) 256 35 32
e-mail:pzits@pzits.com.pl

                                         

ROK ZAŁOŻENIA 1919

NIP 526-000-16-19
Regon 000671473
Konto ING Bank Śląski S.A. w Katowicach
98 1050 1214 1000 0090 3031 9074

logo mobilne  



PZITS

 
 
 


Kodeks urbanistyczno-budowlany prawie gotowy.

Nadzór budowlany czeka rewolucja.



Projekt kodeksu urbanistyczno-budowlanego rząd skieruje do Sejmu na początku 2018 r. – zapowiedział 5 lipca 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski w czasie posiedzenia połączonych komisji sejmowych infrastruktury oraz samorządowej.

 

– Chcielibyśmy w sierpniu, pod koniec wakacji, przedstawić projekt kodeksu urbanistyczno-budowlanego wraz z ustawami wprowadzającymi – poinformował posłów min. Żuchowski. I wyjaśnił, że przedsięwzięcie jest gigantyczne, bo zmian wymaga ok. 140 ustaw, będących w kompetencji różnych ministrów, m.in. środowiska, rolnictwa, rozwoju i sprawiedliwości. Całą jesień mają trwać uzgodnienia międzyresortowe.


– Dobrze by było, żeby do końca tego roku udało nam się z tym projektem uporać. W I kw. 2018 r., ale mam nadzieję, że przed Sylwestrem, rząd skieruje projekt pod obrady wysokiego Sejmu – mówił Żuchowski. Zwrócił też uwagę, że równolegle ministerstwo pracuje nad projektami ustaw powiązanymi z kodeksem urbanistyczno-budowlanym.


Reorganizacja nadzoru budowlanego


Zespół programowania prac rządu włączył właśnie zielone światło dla projektu ustawy o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego. Min. Żuchowski wyjaśnił, że jej celem jest m.in. uniezależnienie w powiatach inspektorów nadzoru budowlanego od starostów. Powołane mają być okręgowe (obejmujące 4-5 powiatów) i wojewódzkie inspektoraty, które podlegać będą głównemu inspektorowi nadzoru budowlanego.

 

Przypomnijmy, że w 2013 r. Najwyższa Izba Kontroli (NIK) nie pozostawiła suchej nitki na nadzorze budowlanym. Za jego najsłabsze ogniwo kontrolerzy uznali zaś powiatowych inspektorów. NIK zwrócił uwagę m.in. na problem uzależnienia powiatowych inspektorów od starostów. Nie dość, że są przez nich powoływani, to często korzystają ze wsparcia finansowego i rzeczowego. Polega ono m.in. na nieodpłatnym udostępnianiu siedziby, telefonów czy mediów. Problem w tym, że samorządy też prowadzą inwestycje, więc dochodzi do konfliktu interesów. Dodajmy, że to właśnie NIK zalecił rządowi reorganizację nadzoru budowlanego. Równocześnie przyznał jednak, że problemem są stosunkowo niskie zarobki, które oferowane są inspektorom nadzoru budowlanego.


W czasie posiedzenia komisji poseł Krystyna Sibińska z PO podkreślała, że fachowcy nie chcą pracować w nadzorze budowlanym. Dlatego – jej zdaniem – potrzebna jest nie tylko reorganizacja, ale także doposażenie inspektorów. Z kolei posła Andrzeja Gawrona z PiS interesowało, czy na likwidacji powiatowych inspektoratów nie stracą mieszkańcy powiatów, którzy obecnie mogą załatwiać formalności w swoich miejscowościach. Min. Żuchowski uspokajał, że w tej kwestii nic się nie zmieni, gdyż w każdym powiecie będą „punkty kontaktowe” okręgowych inspektoratów.


Tymczasem od września ruszą szkolenia, które obejmą całą administrację architektoniczno-budowlaną oraz nadzór budowlany, w sumie ok. 5,6 tys. urzędników.


– Zależy nam, żeby administracja spójnie podchodziła do interpretacji przepisów – tłumaczył posłom min. Żuchowski. Zapewniał, że te szkolenia dofinansuje UE. Będą one powtórzone w 2018 r., już po uchwaleniu kodeksu urbanistyczno-budowlanego.


Prezentacja min. Żuchowskiego na posiedzeniu komisji sejmowych>> http://mib.gov.pl/files/0/1797861/PrezentacjaSejm20170705.pdf

 

Nowy zawód - urbanista


Z wyjaśnień wiceministra infrastruktury i budownictwa wynika również, że jeszcze w lipcu do konsultacji publicznych trafi projekt ustawy o architektach, inżynierach budownictwa i urbanistach.


– Wprowadzamy zawód urbanisty, ale nie stworzymy samorządu zawodowego – stwierdził minister. I wyjaśnił, że przepisy będą regulowały zawód urbanisty podobnie jak rzeczoznawcy majątkowego. Będzie więc wiadomo, kto może sporządzać plany zagospodarowania przestrzennego, i kto jest za nie odpowiedzialny. Uprawnienia zawodowe nada urbanistom minister infrastruktury i budownictwa. On też będzie sprawował nad nimi nadzór, czyli m.in. karał za niewłaściwe sporządzenie planów.


Ministerstwo pracuje ponadto nad nowymi warunkami technicznymi, nowym formularzem pozwolenia na budowę oraz wdrożeniem technologii BIM (od ang. Building Information Modelling) w inwestycjach publicznych. Wyjaśnijmy, że stosowanie tej technologii pozwala wyeliminować ewentualne błędy w projekcie, a w konsekwencji także na etapie realizacji inwestycji. Bardzo ważna z punktu widzenia inwestorów jest też możliwość szybkiego analizowania kosztów budowy i eksploatacji, co daje spore oszczędności w całym cyklu życia budynku. Min. Żuchowski wspomniał, że w ramach pilotażu technologię BIM zaczną wykorzystywać do zaprojektowania, budowania i zarządzania swoimi obiektami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne.


http://m.muratorplus.pl/

Koleżanki i koledzy,
 
informujemy, że w dniu  06.07.2017 r. został opublikowany
 
tekst jednolity ustawy Prawo budowlane
 
 
 


W styczniu 2018 roku wejdą w życie nowe warunki techniczne jakim

 

powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 


Poniżej link do strony internetowej, na której można znaleźć całość projektu.

Prosimy o zapoznanie się z projektem nowelizacji:

 

https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//523/12285403/12353178/dokument287701.pdf

22 czerwca w Sądzie Najwyższym

 

rozpatrywana była przez skład siódemkowy (a więc taki, którego uchwały są wiążące) sprawa dotycząca trudności w interpretacji prawa w zakresie granic przyłącza kanalizacyjnego.

 

 

Kasację do SN złożyły Wodociągi Krakowskie - dotyczyła pierwotnej decyzji (z 2011 r.) Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumetów w zakresie praktyk niedozwolonych, monopolistycznych, polegających na wymuszaniu przez przedsiębiorstwo, jak wynika z decyzji UOKiK, zapłaty za odcinek od granicy nieruchomości do sieci.

 

Tamta decyzja UOKIK miała szczególny wymiar finansowy, ponieważ, jak przypomniał Tadeusz Rzepecki, członek Rady Izby Gospodarczej "Wodociągi Polskie", prezes Tarnowskich Wodociągów, oznaczała karę finansową dla przedsiębiorstwa z Krakowa.

 

Sąd Najwyższy usłyszał od wodociągowców pytanie: czy przyłączem kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy jest przewód łączący instalację kanalizacyjną w nieruchomości, zakończony studzienką z siecią kanalizacyjną na trzech odcinkach:
- od studzienki do sieci
- od studzienki do granicy nieruchomości
- od budynku do studzienki.

 

Czym jest przyłącze?

 

SN przyznał rację wodociągowcom w Krakowa. Stwierdził jednoznacznie, że nie widzi żadnych problemów z interpretacją definicji:

 

- przyłącze kanalizacyjne to przewód łączący instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług, zakończoną studzienką, z siecią kanalizacyjną na odcinku od studzienki do sieci kanalizacyjnej;

 

-przyłącze wodociągowe to przewód łączący sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług na całej swej długości.


Ten wyrok jest już dzisiaj normą prawną. To interpretacja, o której myśleliśmy zawsze, że jest dobra. Sąd nie zostawił suchej nitki na tych, którzy ustalali ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę w 2005 r. Ja odbieram to osobiście jako efekt 12 lat walki o ten przepis. Byłem w Sali Kolumnowej Sejmu, kiedy go uchwalano. I proszę mi wierzyć, to była jedna z największych niedorzeczności naszej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu, która powodowała gigantyczne problemy w całym środowisku.

Mam nadzieję, że zostało to raz na zawsze rozstrzygnięte i raz na zawsze będzie obowiązywało. Sąd całkowicie pogrzebał te wszystkie interpretacje, że granica nieruchomości w jakikolwiek sposób ogranicza definicję przyłącza – powiedział Tadeusz Rzepecki.

 

W piątek w Krynicy-Zdroju zakończyła się jubileuszowa – XX konferencja z cyklu „Hydroprezentacje”. Przez trzy dni w hotelu Czarny Potok eksperci rozmawiali o najważniejszych zagadnieniach dla branży wod-kan, jak m.in. nowe prawo wodne czy bezwykopowe możliwości budowy sieci wodociągowej.

 

Za portalem: https://inzynieria.com/wpis-branzy/wiadomosci/2/48799

 

Modernizacja i remonty systemów oczyszczania wody basenowej w krytych pływalniach - cz. I

 

Niektóre pływalnie mają duży problem ze spełnieniem wymagań, jakim powinna odpowiadać woda.
Remontowane i przebudowywane pływalnie kryte muszą być przede wszystkim przystosowane do zajęć w dowolnym czasie, co niezależnie od konieczności uatrakcyjnienia basenów i hali basenowej wymaga specjalnych zapleczy szatniowo-natryskowych oraz pomieszczeń na urządzenia technologiczne. Istniejące niecki basenowe rozwiązywane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe z wykładziną ceramiczną, wsparte na słupach i zdylatowane od konstrukcji hali w styku obejścia basenowego stanowiącego posadzkę hali basenowej. Istnieje wiele obiektów z posadowieniem basenu bezpośrednio na gruncie. Brak podbasenia wymaga przy modernizacji dobudowania dodatkowej powierzchni na zbiorniki i system oczyszczania wody.

Wymagania jakościowe dla wody basenowej.


Woda w basenach powinna pod względem bakteriologicznym i fizykochemicznym odpowiadać wymaganiom rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda na pływalniach (Dz.U. z 2015 r poz. 2016) [1]. Istotne zmiany dotyczą w zasadzie kilku kwestii (wyróżnienia autora):
Nadmiar chloru czynnego jest to zawartość chloru, która powstaje po dezynfekcji wody basenowej i zabezpiecza wodę przed wtórnym zakażeniem. Poziom chloru wolnego powinien wynosić 0,3-0,6 mg/dm3, a w wannach z hydromasażem 0,7-10 mg/dm3 [1]. Chlor związany jest to chlor zawarty w wodzie w postaci różnych związków nieorganicznych i organicznych ubocznych produktów chlorowania, takie jak np. chloraminy i inne. Maksymalna zawartość chloru związanego to 0,3 mg/dm3, a w wodzie uzupełniającej 0,2 mg/dm3 [1] w normie DIN 19643 [2] to 0,2 mg/dm3.
Rozporządzenie [1] wprowadza obowiązki dla zarządzających obiektem basenowym oraz dla właściwego państwowego inspektora sanitarnego związane z badaniami i oceną jakości wody basenowej. Dotyczy to wymagań mikrobiologicznych, fizykochemicznych oraz częstotliwości pobierania próbek wody do badań oraz oceny wyników.

 

Dalsze zagadnienia związane z modernizacją systemów basenowych,
a w szczególności tematykę:

Sposoby oczyszczania wody basenowej

Systemy przepływowe wody basenowej

Zasady projektowania wydajności instalacji cyrkulacji

Dobór filtra

Filtry ciśnieniowe

Ciśnieniowe filtry jednowarstwowe i dwuwarstwowe

Aktywne szkło filtracyjne AFM

można znaleźć w I części artykułu dr inż. Floriana G. Piechurskiego z Instytutu Inżynierii Wody i Ścieków Politechniki Śląskiej w Gliwicach, członka Śląskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz aktywnego członka katowickiego oddziału PZITS,

pod adresem:

www.inzynierbudownictwa

 

Wspierają nas:

LEMTER       KELVIN  METALPLAST  MESCO  AMIBLU AERECO  AMARGO   
NUEVA TERRAIN   STEINZEUG-KERAMO
 UPONOR GRUNDFOS
 
  KESSEL     
UNIWERSAL   RADPOL   

Współpracujemy z:

16,2,0,80,1
25,600,60,1,1500,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,1,1,2,31,13,4,2,1,0,17,0,0

Odwiedziło nas:

287302
DzisiajDzisiaj1080
WczorajWczoraj1093
W tym tygodniuW tym tygodniu5729
W tym miesiącuW tym miesiącu2173
WszystkichWszystkich2873029